2013-02-21

Always be true to yourself


Så. Hur var filmen nu då? Den var helt okej. Varken mer eller mindre. En ganska typisk, romantisk "feel good" film. Jag gillar den dock lite mer bara för att jag gillar att se på program om mat. Man fick både se en hel del matlagning och uppläggningar. Även inredningarna i de olika restaurangerna var roligt att se.

Regissören har gjort om historien ganska radikalt, ändrat händelseförloppet och tagit bort vissa, enligt mig, viktiga grejer. Jag kan inte påstå att han tillförde något till själva berättelsen, den gjorde sig mycket bättre i bokens version. Dessutom har man lagt till mycket humor och det var både bra och dåligt. Visst, det lättar upp stämningen och han hade lyckats rätt bra med de komiska inslagen. En annan sak som jag inte tyckte att han lyckats med var alla de överdramatiska scener där alltihopa bara blev pinsamt. Det gör så att man tappar fokuset på själva händelsen och bara sitter där och stör sig på att det är så fruktansvärt löjligt gjort. Jag personligen tycker inte att man behöver "smycka" berättelser så mycket, med varken extra humor eller extra dramatik. Det kanske bara är jag, men jag känner det i alla fall. I och för sig hade det nog varit svårt att göra en sån här alldaglig berättelse bra på bioduken utan att smycka den. Men för mig blev det för mycket.

Nu har jag varit ganska hård och det är nog för att jag gillade boken så otroligt mycket. Filmen är absolut sevärd! Men om jag får ge ett råd så skulle jag säga att ni struntar i filmen och bara läser boken. Eller åtminstone att ni ser filmen först så att ni inte ser på den med utgångspunkten i boken som självklart är så mycket bättre.

Inga kommentarer: